Opon Up: diversiteit vergroten in de automotive sector

Hoe maken we concreet werk van diversiteit? Hoe maken we ruimte voor ander soort leiderschap, in een traditioneel geleide mannenwereld? Met deze vragen benaderde de SVP HR van een groot familiebedrijf in de automotive ons, na zelf een paar verkennende sessies georganiseerd te hebben. Uit onderzoek weten we: diverse (top)teams presteren beter. Maar met dat argument ben je er nog niet; de (verander-)uitdaging is om ook anders aan te gaan kijken tegen wat succes en leiderschap inhoudt, en hoe je diversiteit hanteerbaar maakt.

Gedurende 2 jaar hebben we advies gegeven over de veranderstrategie en aanpak om ruimte te maken voor meer diversiteit in het bedrijf. De strategie richtte zich op steun en leiderschap vanuit de top, ondersteunende HR processen, en concrete verandering in de way of working realiseren. Een belangrijk onderdeel in die aanpak was Opon Up; een traject waarin business leiders en HR professionals aan de slag gingen met ambities en experimenteren in hun eigen business. Gericht op verandering en impact; kennis op doen en het bewustzijn vergroten van je eigen gekleurde bril.

Het resultaat? Beweging en schuren op allerlei plekken in de organisatie. Steun van de raad van commissarissen en een groeiend bewustzijn in het bestuur. Veertig managers en directors die veranderingen hebben doorgevoerd in hun manier van werken, anders zijn gaan denken en nieuwe verhalen vertellen. Deze verhalen en resultaten hebben we breder gedeeld via de brochure Opon Up, in samenwerking met Atelier Yuri Veerman en Thijs Verbeek. Genomineerd voor de European Design Awards! Daar zijn we stiekem best trots op.